En Flænge i Himlen af John Green

Forlag: Politikens Forlagflenge
Sidetal: 334
Original titel: The Fault in our Stars
Udgivet: 22/4-2014

3kron

Denne bestseller handler om en 16 årig pige, der har uhelbredelig kræft, og dermed en
tidlig udløbsdato på livet. Hun møder den attraktive Augustus i en hjælpegruppe og de bliver brændende forelsket i hinanden. Men hvordan kan man knytte sig til en person, når man ikke ved, hvornår man næstegang befinder sig på akutafdelingen, eller endnu værre til sin egen begravelse?

Jeg må indrømme at jeg har et ambivalent forhold til denne bog. Den havde fået så meget omtale, at jeg var nødt til at læse den. Jeg gik i gang, og den var hurtigt læst. Den er en sidevender og ikke et kryptisk puslespil. Man skal dog forlige sig med de overformulerede sætninger, der opstår flere steder i bogen, som kan være lidt trættende at læse, især når de fylder hele sider. Sproget er ikke altid det bedste, og overvejede nogle gange at springe sider over for at komme videre i handlingen.

Der er dog flere scener i bogen, hvor følelserne løfter sig fra bogstaverne og forplanter sig direkte i kroppen på mig. Det er en mærværdig oplevelse, at man som læser kan sidde og grine over en pige, der fortæller om den dag hun fik konstateret kræft. Det er beskrevet med sådan en sarkastisk humor, og det går rent ind hos mig. Det er sjældent jeg faktisk udstøder et grin når jeg læser en bog, men det gjorde jeg altså her.
Et lille tip herfra er, at man ikke skal læse bogens slutning i fuld offentlighed. Jeg lavede fejlen og læste den i toget. Flere gange begyndte min næse at kilde og mine øjne begyndte at klø, fordi følelserne svømmede over. Jeg må have siddet og lavet mange mærkelige ansigtsudtryk for at forhindre tårerne i at få frit løb.

En anden ting der gør bogen god er, at den ikke romantisere sygdommen, som diverse film og serier kan finde på at gøre. Nærmest tværtimod. Den går lige på og hårdt med grov humor. Man får indblik i hvad sådan en forfærdelig sygdom kan gøre ved et menneske, hvor langt et ellers stærkt menneske kan komme ned, når døden puster én i nakken.

Alt i alt en udmærket bog at læse, men man skal ikke forvente en sproglig oplevelse.

One thought on “En Flænge i Himlen af John Green

Skriv et svar

