Hymnernes Hersker af Kate Constable (bind 1)

hymnerneshersker


Forlag:
Carlsen
Sidetal: 277
Original titel: The singer of all songs
Udgivet: 18/8-2008 (udgået fra forlaget)

3kron

Calwyn har levet hele sit liv trygt bag Antaris ismurer, sammen med præstinder, der, som hende selv, kan mestre en af sangens ni store kræfter, iskraften.

En dag finder hun en bevidstløs fremmed inden for deres murer. Hvordan er han kommet der og hvorfor? Calwyn har altid drømt om, at der var mere på den anden side af Antaris murer, hun hjælper den fremmede til at blive rask. Den fremmede fortæller at han hedder Darrow og er på flugt fra den magtbegærende Samis. Samis har ambitioner om at blive Hymnernes Hersker og dermed verden Tremaris’ farligste mand.
En nat befinder han sig pludselig i Antaris, hvilket gør at Darrow og Calwyn må flygte, hvis de har livet kært. Dette er starten på en farefuld rejse.

Jeg læste første gang bogen, da jeg var omkring 14 år, og elskede den. Jeg elskede idéen om at man kan styre forskellige elementer ved at synge. For nyligt ryddede jeg op i min kælder, her fandt jeg min bogkasse med bl.a. Hymnernes Hersker i, og blev straks pirret til at gå i gang med den.

Bogen har et nemt og flydende sprog, der på trods af mærkelige navne på personer, byer og lande ligger lige til højrebenet. Den er meget nem at læse, og er interessant hele vejen igennem. Jeg kunne ønske mig, at den satte tempoet lidt ned, det virker som om at den har for travlt.
Jeg tror grunden til dette er, at der er to andre bøger i serien, ”Ørkenhavet” og ”Den tiende kraft”, og denne bog er introen til de andre, den skal derfor have mange informationer med for at kunne komme videre til ”Ørkenhavet” og ”Den tiende kraft”

Sproget virker lidt overfladisk, man får som læser ikke følelsen af at være med i handlingen, men i stedet som betragter. Teksten formår ikke at plante sig i læserens følelsescenter, hvilket er ærgerligt, da jeg personligt elsker at føle hovedrollens oplevelser på krop og sjæl.
Så vidt jeg husker fra mine teenageår, bliver sproget bedre i efterfølgerne.

Bogen kan anbefales til læseren der er kan lide en god fantasy historie, med et spændende plot.

Skriv et svar

