The Watcher in the Shadows af Carlos Ruiz Zafón

watcherForlag: Phoenix Paperback
Sidetal: 246
Originaltitel: Las luces de septiembre
Udgivet: 2013

3kron

For mange år siden sælger en ensom og forsømt dreng, ved navn Lazarus, sit hjerte til sit store idol, uvidende om konsekvenserne for hans fremtidige kærlighed. En halv menneskealder senere er den lille dreng blevet en ældre excentrisk legetøjsmager. Han hyrer en yngre kvinde, Simone, med to børn, Dorian og Irene. De skal bo ved hans gods og hjælpe med det huslige.
Irene og drengen Ismael, som bor i byen, finder en dagbog fra den forsvundne Alma Matisse, som bliver forfulgt af en skygge med onde hensigter. Irene og Ismael befinder sig hurtigt i en meget farlig situation. De har end ikke begreb om, hvor farlig kærlighed kan blive. Når ens hjerte allerede er solgt, kan man så give det væk til en anden, eller vil man blive forfulgt resten af sit liv?

Denne bog, var en af de bøger jeg købte da jeg var i England, på et skoleophold. Jeg syntes den havde sådan en flot og interessant forside, at den smuttede med op til kassen i Foyles.

Man kan beskrive denne bog meget præcist, med få ord. Møgforvirrende og fantastisk genial.
Jeg var meget tæt på at opgive at læse bogen færdig. Især efter at jeg havde været på bogforum, og der var så mange andre bøger, der trak i mig. Dog var det mest af alt fordi, jo længere jeg kom ind i bogen, jo mere forvirrende og mærkelig blev den. Jeg havde meget svært ved at finde hoved og hale i historien. Man skal sørge for at holde styr på de små spor, der bliver lagt ud igennem hele bogen. På de sidste 10 sider af bogen, falder det hele på plads, og man sidder tilbage som læser, med en skøn følelse af at man lige har løst et svært regnestykke.

Sproget i bogen er flot og dynamisk, og formår at holde historien interessant. Lige fra starten følte jeg mig lullet ind i historien, og kunne lugte de gamle korridorer på godset Cravenmoore, og føle kulden når Irene og Ismael må hoppe i det kolde vand i den underjordiske hule.

Persongalleriet er bredt og man skal holde tungen lige i munden for at kunne følge med i hvem, der siger hvad og hvorfor. Det kunne have været gjort tydeligere, uden at have ødelagt bogen, dog har forfatteren været smart at give personerne meget forskellige navne, så man ikke kommer til at blande de fremtrædende personer sammen.

Bogen er for dem der synes godt om en god krimi, men samtidig elsker mystik og magi.
Har man en svaghed for teorien om dobbelgänger fænomenet, er det helt sikkert en bog der skal læses.

Skriv et svar

