Tema: Bogens Liv – Fra idé til læser

Har du nogen sinde overvejet hvor mange personer en bog når igennem, inden den når ud til dig som læser.

Altså vi ved jo godt, at der er en forfatter, et forlag, et trykkeri og en butik, fysisk eller på nettet. Der gør at bogen kommer ud til dig som læser.
Men hvad gør de forskellige trin egentlig hver især. Det har jeg flere gange tænkt over, især efter jeg er blevet boghandler.

Jeg har sat mig for at finde ud af det, og det betyder, at der kommer til at være et tema, om ”bogens liv” her på bloggen de næste 4 torsdage, og hvad kommer der til at ske?
Jeg har fået en række personer til hver især at skrive om deres trin i bogens liv, helt fra den spæde idé til måske den bedste læseoplevelse. De har hver især lavet et gæsteindlæg som vil blive postet her på bloggen.

Disse fantastiske personer er:

Nanna Foss: Debutantforfatter og lige nu meget aktuel med Leoniderne, som er første og i Spektrumserien. Hun vil fortælle om hvordan man får en idé, hvornår man ved at man er på rette vej, og det store arbejde, der ligger i at skrive og redigere en bog, og få den udgivet. Link her

Line Lybecker: Medejer af nicheforlaget Ulven og Uglen, som udgiver fantasy målrettet voksne. Hun har før arbejdet på forskellige forlag. Hun vil fortælle om forlagets rolle i bogens liv, antagelse af manuskript, redigering og markedsføring. Link her

Thomas Nørhaven: Står for salg hos Viborg Specialtrykkeri og Nørhaven, han har fingrene helt nede i tryksværten i alle aspekter i bogtrykkeriet. Han vil fortælle om hvordan bogen går fra at være et manuskript til at blive til en rigtig bog, du kan have mellem hænderne. Link her

Sofie Slott (mig): Boghandler elev og bogblogger, jeg er i fuld sving med min uddannelse som boghandler, og har eksamen til oktober. Jeg vil fortælle om hvordan vi som boghandlere bestemmer hvilke bøger, der kommer til at være til salg i butikkerne, da jeg er ansat i en specialboghandel kaldet Academic Books, har jeg også forhørt mig hvordan det foregår i andre boghandlere.
Link her

Jeg har glædet mig meget til at dette projekt kunne ramme bloggen, det har været noget tid undervejs, men nu skal det være. Håber I vil nyde læsningen, og synes at det er næsten lige så spændende som jeg synes.

I morgen vil I kunne se det første indlæg på bloggen, som er skrevet af Nanna Foss.

6 thoughts on “Tema: Bogens Liv – Fra idé til læser

  1. Ej hvor spændende, jeg glæder mig til at læse med! Især delen omkring trykkeriet, for det er virkelig noget jeg slet ikke kender noget til 🙂

  2. Nøj, hvor lyder det spændende! 😀
    Det er nogle spændende tanker du har gjort dig og fedt at du vil dele dem med os. 🙂
    Jeg glæder mig til at læse indlæggene

    • Tak skal du have. Jeg synes også selv at det er helt vildt spændende, og jeg har nydt at få svar på mine spørgsmål. Jeg glæder mig til at dele det med jer. Håber du vil nyde indlæggene. 🙂

Skriv et svar

