Tema: Bogens liv – Boghandlen

Det er nu blevet tid til mit eget indlæg i denne serie af artikler.
Jeg er midt i min uddannelse som boghandler. En boghandler er mere eller mindre den der bestemmer hvilke bøger, der skal være let tilgængelige for kunderne og jer læsere. Vi bliver dog påvirket og vejledt af en del kriterier udefra.
I første omgang vil jeg fortælle om hvordan en boghandel ”opdager” hvilke bøger der skal være i butikken. Nedenunder kan du læse de 7 mest gængse muligheder.

Forlagsrepræsentant
Når et forlag gerne vil have særlig opmærksomhed omkring en eller flere bøger, kan forlaget finde på at sende en repræsentant ud til udvalgte butikker. Det er repræsentantens job at sælge en eller flere titler til boghandlerne, eller gøre opmærksom på, hvad der udkommer i løbet af de næste par måneder. Nogle har de enkelte bøger med, hvor andre har hele excel-ark med titler. Ofte er der særlige aftaler og rabatter forbundet med repræsentantbesøg. Personligt synes jeg bedst om at få de enkelte titler at se, og få fortalt lidt om dem. Da et excel-ark, kan virke noget overvældende.

Forfatterbesøg
Dette er meget tæt på det samme som forlagsrepræsentanter. En forfatter tager ud til udvalgte boghandlere, for at promoverer sin bog, og forhåbentlig få den på en hylde i butikken. Det er ofte selvudgivere, altså forfattere der ikke har et forlag, eller et medudgiverforlag, og derfor ofte selv står for markedsføringen af sine bøger, der besøger butikkerne. Her er det vigtigt at man lytter til hvad boghandleren siger, og ikke overfuser dem. Selvfølgelig er forfatterens værk deres projekt og baby, men ikke alle synes at det er en lige så fantastisk bog som forfatteren selv. Derfor skal forfatteren sørge for at være interessant, men ydmyg.

Bogblogs
Som boghandler er det vigtigt at være opdateret om hvad der røre sig i den litterære verden, og hvor gør man det bedre end på bogblogs? Bogbloggere kan sætte trenden inden for litteraturen. De bliver påvirket af forlagene i form af anmeldereksemplarer, men siger stadig deres mening. De er også en god måde for mindre forlag at få deres bøger ud og anmeldt, da de har en næste ikke eksisterende chance for at blive anmeldt i aviserne.
En boghandler kan få meget ud af at læse bogblogs. Eksempelvis er jeg selv ikke til krimier, men man må jo indse at krimier er en stor del af det danske bogmarked. Derfor er jeg nødt til at sætte mig ind i hvad der røre sig. Dertil bruger jeg blogs.

Messer
Messer som Bogforum, Fantasy bogmessen og Lille bog dag er et godt sted at samle inspiration og finde nye titler man kan smide på hylderne. Nogen tager et kamera med, og tager billeder af bogforsiderne, for derefter at ”fremlægge” fundne for resten af butikken. Her kan man også møde og snakke med forfattere, forlag osv. for at høre, hvad det næste bliver, og hvornår man kan forvente udgivelser.

Bogmarkedet
Bogmarkedet er et virtuelt forum for bogbranchen, altså et sted hvor man kan følge med i, hvad der røre sig inden for boghandlen, forlag mm.. Her er alt fra nyheder om hvem, der har vundet priser til hvem der har skiftet job og hvad hvem mener om hvad. Vigtigst af det hele er dog, de artikler der handler om nye udgivelser fra de forskellige forlag. Man kan meget nemt skabe sig et overblik over, hvilke bøger, der kommer i næste sæson, og hvilke af disse bøger der er høje forventninger til.

Forlagsnyt
Forlagsnyt er en database, der opsamler informationer fra de forskellige forlag, og sender dem ud til butikkerne i mailform. Her kommer aktuelle nyheder, og hvilke rabatter man kan opnå evt. ved at købe større mængder af titlerne. Det er også herigennem at titler kan blive kaldt tilbage, enten grundet et fejltryk eller at der kommer en ny udgave, det sidste gælder dog primært fagbøger. Forlagsnyt er en nem måde for forlagene at nå ud til flest mulige boghandlere, så de ikke selv skal sidde og gemme e-mail adresser for boghandlere landet over.

Kataloger
Nogle forlag vælger at sende kataloger ud til butikkerne, som boghandlerne kan kigge igennem og læse om de kommende titler. Det er efterhånden en sjældenhed, da det meste foregår virtuelt, eller face to face.

Forlagenes hjemmesider
Dette er en oplagt mulighed for at se nyheder og kommende udgivelser. De fleste forlag har noget, der hedder et Presserum på deres hjemmeside, hvor man kan hente informationer om diverse udgivelser, samt digitale udgaver af deres kataloger.
Desværre er mange forlag ikke så gode til at opdatere deres hjemmesider, så man kan se hvad der kommer.

I det store hele handler det om at holde sig opdateret og hylderne fyldte, da halvtomme reoler har negativ effekt på kundernes købelyst. Som boghandler er det vigtigt at du har styr på din litteratur, så du kan hjælpe og vejlede kunderne bedst muligt til deres næste læseoplevelse, eller den bedst mulige gave til nevøen.

Når boghandlerne har fået bøgerne hjem, skal de gøres tilgængelige for kunderne. Kunderne skal vide at bogen er der for at de tager ned i butikken og køber den. Dette kan ske vha. kataloger, både fysiske og virtuelle, skilte ude foran butikken, og selvfølgelig gennem Facebook og Instagram, hvilket flere og flere butikker er begyndt at bruge med stor succes.

I butikken skal bøgerne stå fremme, og se lækre ud. Storslåede udstillinger og frontvendinger har sin effekt, men dette kan man ikke gøre med alle bøgerne, det er der simpelthen ikke plads til. Derfor er det alfa omega at reolerne med bøger har et system, så kunderne nemt kan skabe sig et overblik, og finde frem til yndlingsforfatteren eller yndlingsgenren. Det fleste er delt op efter genre, for derefter at være delt op alfabetisk efter forfatterens efternavn. Der kan dog være enkelte hylder, hvor eksempelvis er lavet en top 10 over bedst sælgende krimier lige nu. Der skal bare sørges for at det hele er nyt, og at skiltene ikke forvirre mere end det gavner.

Jeg håber I har nydt læsningen, og har fået noget ud af det.

Reklamer

3 thoughts on “Tema: Bogens liv – Boghandlen

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s