Champion af Marie Lu

championForlag: Carlsen
Sidetal: 373
Originaltitel: Champion
Serie: Legend
Nr: 3
Udgivet: 30/09-2015
3kron

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen. Meningerne er stadig mine egne.

Forlagets beskrivelse
Dystopi, romantik og action

I det dramatiske sidste bind i Legend-trilogien lever June og Day adskilt, mens de kæmper for fred i Republikken.
Men netop som fredsaftalen er næsten på plads, angriber Kolonierne alligevel – overbevist om, at deres fjende har sluppet et dødeligt virus løs.
June får til opgave at nedkæmpe virusset, men lægerne siger, at kun én person er nøglen til at udvikle en kur: Days bror. Kan June bede den, hun elsker, om at ofre det eneste familiemedlem, han har tilbage?

June og Day elsker hinanden, men manges fremtid afhænger af dem. Vil de vælge kærligheden eller pligten over for deres folk? Og kan deres kærlighed overleve de svære valg?

Weekendavisen skrev om serien: “Hendes karakterbeskrivelser er dybfølte og troværdige, og plottet er gennemtænkt og opfindsomt.”

Anmeldelse
Da jeg vendte sidste side i denne bog, var min første tanke: ”Det er egentlig ret mange sider, hvad skete der på alle dem i midten?” Jeg har virkelig nydt at være tilbage i fremtidens USA med Day, June og alle de andre. Men hvor sidder jeg tilbage med følelsen af at meget af den intensitet, der var i de to forrige bøger, er forsvundet. Jeg læste sider op og ned med politik og diskussioner om den forestående krig. Jeg kan sagtens se det realistiske og nødvendigheden i at sådanne scener skal være med i en bog, hvor der er en forestående krig, og dem på magten samtidig forsøger at ændre på hele landets politiske opbygning. Desværre sad jeg tilbage med følelsen om at det hele gik lidt i tomgang.

Når alt det så er sagt, så har jeg elsket bogen og generelt serien. Marie Lu har formået at lave de perfekte karakterer, med alle deres fejl og alle deres herligheder. Jeg gad virkelig godt have Pascao i min vennekreds. Han virker som skøn lurendrejer.
Derudover elskede jeg slutningen, den perfekte afslutning på en trilogi der lagde op til rigtig meget.
Slutningen er episk uden af blive for ”amerikansk”. Den er næsten som en slutning ville være i virkeligheden. Den reddede i stor grad min opfattelse af den sidste bog.

Du skal læse bogen hvis…
Du har læst de to første og er til den revolutionære dystopiske genre.

2 thoughts on “Champion af Marie Lu

  1. Åh, jeg synes faktisk at ‘Champion’ er den mest nervepirrende og intense bog i trilogien – måske fordi jeg stressede fuldkommen over de politiske aspekter og “hvad nu hvis”? ❤
    En ting er dog sikkert – Marie Lu er jo fantastisk!

Skriv et svar

