Laureatfest 2016

Igår var jeg med til alletiders litterære fest. Nemlig, den årlige laureatfest. Denne gang var det Jesper Stein der fik overrakt den gyldne laurbærkrans for sin krimi “Aisha”. Det hele foregik inde på politikens hus midt i København.

Desværre havde jeg ikke fået mit kamera med, og jeg havde ikke just den bedste plads i forhold til at se scenen.

20160409_200744

Til gengæld havde vi en stor skærm, så vi kunne se hvad der skete på scenen, og ind i mellem sneg jeg mig hen så jeg kunne få tager nogle ordentlige billeder.

Der var en masse gode taler fra bl.a. forlagschefen Lene Juul, forfatteren Sissel-Jo Gazan og selvfølgelig fra laureaten him self. Det var dybt underholdende, og det var enormt spændende at få et indblik i den mere private svære inden for bøger. Især det stærke sammenhold, der er imellem forfatterne. Et sigende blik og et glædeskram. Det var skønt at være vidne til.20160409_203138.jpg

 

Lene Juul havde derudover som en overraskelse til Jesper Stein sørget for at få ingen ringere end Outlandish (SKRIIIG) ind på scene, og synge Aishia. Hvad ville passe bedre. Der blev selvfølgelig også sunget andre af deres sange, og de endte med på bedste folkeskole manér at dele salen op i træ grupper, der skylle synge når der blev peget på dem. Det var så underholdende og opløftende.

20160409_222153.jpg
Til sidst var der ikke andet for end at åbne baren, og rydde dansegulvet, så der rigtig kunne være fest. Mand, forfattere og redaktører kan svinge skankerne. Især Laureaten var ude på dansegulvet flere gange, og hoppede rundt mens han halvsnaldret forsøgte at holde den gyldne krans på hovedet.

Nu sidder jeg øm i dansemusklerne og halvtræt i min morgenkåbe og smiler over gårsdagens oplevelser, og jeg skal helt sikkert deltage igen til næste år, hvis muligheden byder sig.

Skriv et svar

