Selection 5: Kronen af Kiera Cass

kronen.png
Forlag: Tellerup
Sidetal: 357
Originaltitel: The Crown
Serie: The Selection
Nr: 5
Udgivet: 4. November 2016
2kron

Forlagets beskrivelse
Ulykkerne regner ned over Illéas kongehus.
Prinsen forsvinder uden varsel, dronningen bliver alvorligt syg og kongen træder midlertidigt tilbage for at være ved sin hustrus side. Pludselig står den uerfarne Eadlyn alene med ansvaret for at styre et helt land, hvor folket anser hende for at være uegnet.

Samtidig er hun midt i Udvælgelsen af sin gemal, så arbejdspresset er enormt. Nu er det vigtigere end nogensinde før at hun gennemfører Udvælgelsen, så hun ikke fjerner sig mere fra sit folk end hun allerede har gjort.

Men hvem af de seks udvalgte vil være den rette for hendes folk? Og hvem vil være den rette for hende?

Kronen er femte bind i en serie om venskab, kærlighed, rivalisering og et samfund bygget på forbud og klasseskel.

Anmeldelse
Åååh hvor er jeg synes at de er svær denne her. Jeg synes at det var fantastisk at være tilbage i dette skønne univers, men jeg kunne stadig bedre lide det, da var i universet sammen med America og Maxon. Jeg kan virkelig ikke lide Eadlyn. Jeg vil dog gerne sige at hun vækker min sympati mere i denne bog, end hun har gjort i forgængere, hvor hun bare var en forkælet møgunge, for at sige det lige ud.

Desværre fungerede historien bare ikke for mig. Meget af den var forudsigelig, og det store plottwist hvor man skulle sidde ladt tilbage med forargelse og en WHAT?!-følelse, var regnet ud på forhånd, da brødkrummerne tidligere i historien var alt for store.

Jeg synes dog at Kiera Cass er god til at bygge karakterer op, og bogen holdt da en vis spændingskurve. For selvom jeg havde regnet ud hvem Eadlyn ville ende sammen med, tvivlede jeg stadig ind i mellem og var spændt på hvordan historien skulle falde ud til den side jeg regnede med.

Dybest set synes jeg ikke at man behøver at læse de to sidste bøger. Man kan sagtens ende historien ved Den eneste ene, og få en rigtig god oplevelse. Jeg synes at de to sidste bøger var overflødige, og kunne have været gjort på en meget mere elegant måde. Det virkede som om at idéen i første omgang var god men ikke helt tænkt til ende. For selvfølgelig er det da mega interessant at vende noget så inddelt i køn fuldstændig på hovedet. Det må helt klart have givet nogle udfordringer for Kiera Cass. Da hun skal passe på ikke at få Eadlyn til at virke billig. Da der bare er nogle normer, som ikke burde være der, om at en pige ikke må kysse med mange drenge, men at drenge sagtens kan kysse med mange piger.

Du skal læse denne bog hvis…
Du har læst de andre i serien, og bare ikke kan få nok, men er forberedt på en evt. skuffelse.

Anmeldelser fra andre bloggere
Xenias Bogblog

Skriv et svar

